Budokaido (Kyokushin) MüsabakaKuralları ,kullanılan Giysi ve Koruyucu Donanımları

EK-5

BUDOKAİDO (KYOKUSHIN) MÜSABAKA KURALLARI

Budokaido (Kyokushin) spor dalı müsabaka kuralları Full – Light Contact (Tam ve yarı hafif temaslı) olarak uygulanır. Gençler, Büyükler (Bay-Bayan) kategorilerinde bulunan sporcular Full Contact (Tam temaslı) olarak yarışır. Alt Minikler, Minikler, Yıldızlar ve Ümitler (Bay-Bayan) kategorilerinde bulunan sporcular Light Contact ( Yarı hafif temaslı ) olarak yarışır. Yarışmada sporcuların köşe renkleri Beyaz (Shiro) ve Kırmızı (Aka)’ dır.

1- Full Contact (Tam temaslı) müsabakalarında tekniklerin sert, düzgün ve sarsıcı oluşuna göre puanlar değerlendirilerek müsabakalar yapılır.

2- Light Contact (Hafif yarı temaslı) müsabakalarında tekniklerin yarı hafif, düzgün ve kontrollü oluşuna göre puanlar değerlendirilerek müsabakalar yapılır.

3- Aka/Shiro Nakae : sporcular anons edildikten sonra orta hakem (sushin) tarafından maç alanına girmek için kırmızı ve beyaz köşe sporcuları çağrılır.

4- Sporcular, seyircilere, heyete (shomen) ve juriye tanıtılırken branşa özgü selamı vereceklerdir. Ardından yarışmacılar orta hakeme dönerek “sushin ni rei” komutu ile selam verir. Sonra yarışmacılar birbirlerine dönerek “ otogai ni rei” komutu ile selam verir.

5- Selamlamanın sonrasında hakem yarışmacılara “ Kamaite” komutuyla mücadele pozisyonu almalarını sağlar. Bu vesile ile hakem maçı başlatmak için yarışmacılara “hajime” komutunu verir ve müsabaka başlar.

6- Müsabaka bitiminde sonuçların açıklanmasının ardından yine aynı şekilde selamlama yapılır ve yarışmacılar birbirleriyle el sıkışarak tatamiden ayrılırlar.  7- Yan hakemler, yer değiştirme esnasında birbirlerine ve baş hakeme selam vererek değişim sağlayacaklardır.

YASAKLANMIŞ TEKNİKLER

1- Surata el, kol, yumruk ile yapılan vuruşlar.

2- Kafa atmak, eklemlere ters baskı yapmak, kaval kemiğinde vurmak.

3- Rakibi kafa üstü düşürmek.

4- Kasıtlı bükme ve kırma eğiliminde bulunmak.

5- Yere düşmüş rakibin kafasına ve vücuduna herhangi bir teknikle saldırmak, vurmak.

6- Vücut ve elbiseden tutmak, güreşmek ve enseden çekmek.

7- Sırt bölgesine yapılan her türlü el ve ayak vuruşları.

8- Kasıklara yapılan her türlü vuruşlar.

9- Sürekli müsabaka alanı dışına pasif bir şekilde çıkmak.

10- Alt minik, minik ve yıldızlar (bay-bayan) kategorilerinde belden aşağı yapılan tüm vuruşlar.  11- Alt minik, minik, yıldız ve ümitler (bay-bayan) kategorilerinde kafaya yapılan diz vuruşları. 12- Alt minik, minik, yıldızlar ve ümitler (bay-bayan) kategorilerinde surata yapılan mae keri, kakato keri, sıçrayarak yapılan tüm vuruşlar.

YASAK OLMAYAN TEKNİKLER

1- Yasak bölgeler dışında vurulan bütün ayak ve diz teknikleri.

2- Orta seviyeye vurulan yumruklar.

3- Süpürme teknikleri

4- Sporcuların sürekli müsabaka alanı dışına teknikle çıkış yapması. (Jogai)

YASAKLANMIŞ BÖLGELER

1- Başın arkası

2- Boyun ve sırt bölgesi

3- Boğaz ve kasık

PUANLAMA BÖLGELERİ

1- Baş, gövde ve uyluklar

PUANLAMA KRITERLERİ

1- Teknik net olmalı ve geçerli bölgelere isabet etmeli.  2- Rakibin vücudu vuruştan sonra savrulmalı (Full Contact) ve 3-5 saniye etkilenme olmalı.

3- Rakibin, vuruşu sonucunda çıkan ses.

4- Kombinasyonlar, teknikler, yumruk değişimi, gelişimi ve bacaklar.

5- Enerji, dayanıklılık, mesafe, kontrol vb. etkili tekniklerin sayısı.

PUANLAMA

A-Yarışmacıya aşağıdaki durumlarda 1 puan (İppon) verilecektir;

1- Suratın yan kısımlarına ayak tekniği ile vuruş yapıldığında ve 3 saniye sarsıcı olduğunda.

2- Rakibi yere düşürdüğünde veya geçici baygınlık anlarında.

3- Kuşağın üst tarafı ve göğüs kafesinin yani boğazdan aşağı, alt kısmına, gövdeye yapılacak ayak veya el tekniklerinin rakibi nefessiz bırakması halinde.

4- Müsabakadan vazgeçtirilirse veya 3 saniye geçici baygınlık durumunda.

5- 5 hakemden 3’ünün ippon verdiği durumlarda da ippon puanı geçerlidir.

6- Eğer rakibin ayaklarını yerden kesip iki elini temas edecek şekilde rakibi yere düşerse ve bu düşmenin akabinde düşen yarışmacıya el veya ayak tekniği gösterildiği durumlarda.

7- Rakibin ayaklarını yerden kesip iki elini yere temas ettirmeden düşürüldüğü durumlarda.

B-Yarışmacıya aşağıdaki durumlarda yarım puan (waza-ari) verilecektir;

1- Rakibin gövde kısmına rakibi kıskaca alma suretiyle, yani avuç içi ile rakibi tutmadan yapılan diz vuruşlarının etkili olduğu durumlarda.

2- Kasık hizası hariç bacaklara dıştan veya içten, eklem yerleri hariç yapılan ayak tekniği (lov kick) “gedan mawashi keri ” vuruşları dengesini sarsıp etkili olduğu durumlarda.

3- Eğer rakibin ayaklarını yerden kesip iki elini temas edecek şekilde rakibi yere düşerse.

4- Bacaklara yapılan tekme vuruşları ve vücuda yapılan yumruk vuruşları neticesinde rakip etkilenip çökerse.

5- iki wazari bir ippon’a eşittir.

6- Alt Minik, Minik,Yıldız ve Ümitlerde Kask’a yapılan net Jodan Mawashi Geri teknikleri Waza-ari olarak değerlendirilir.

7- Kombine teknikler sonucunda sporcu etkilenerek ve kaçarak hareket ediyorsa Waza-ari olarak değerlendirilir.

C- Yarışmacıya aşağıdaki durumlarda puan verilmeyecektir;

1- Kullandığı teknikler açık, net ve etkili değilse,

2- Tutma ve sarılma durumunda bir yarışmacının diğerine vurması.

FAULLER VE CEZALAR

A-Teknik Fauller

1- Rakibe pasif bir şekilde kenetlenmek, sarılmak. Yarışmacıya “keikoku” (sözlü uyarı) verilir, tekrarı durumunda kademeli olarak artar.

2- Müsabakayı kasıtlı olarak aksatmak. Genten ni verilir, devamında kademeli olarak artar.

3- Yarışmacının müsabaka esnasında kaskını çıkartması, vücut koruyucusunu gevşetmesi ve yavaş hareket etmesi. Yarışmacıya “keikoku” (sözlü uyarı) verilir, tekrarı durumunda kademeli olarak artar.

4- Dur komutu verilince hakem izin vermeden tatamiden ayrılması. Yarışmacıya “keikoku” (sözlü uyarı) verilir, tekrarı durumunda kademeli olarak artar.

5- Yarışmaya zamanında gelmemesi. Bir dakika içerisinde belirli aralıklarla yapılan üç anons neticesinde tatamiye gelmeyen sporcuya “fusen gachi” verilir, hükmen yenik ilan edilir.

6- Belirli aralıklarla yapılan üç anons neticesinde 1 dakika içerisinde tatamiye gelip veya müsabaka esnasında antrenörü tarafından çekilen ve havlu atılan sporcuya “kiken gachi” verilir, hükmen yenik ilan edilir.

7- Hakeme karşı sportmenliğe aykırı davranışlarda bulunmak. Bu durumda “Genten san” Shikaku verilir.

8- Müsabaka esnasında dişliğini çıkartmak, fırlatmak. Yarışmacıya “keikoku” (sözlü uyarı) verilir, tekrarı durumunda kademeli olarak artar.

B-Bireysel Fauller

1- Başla “hajime” komutundan önce ya da dur “yamae” komutundan sonra rakibe hücum ederse, yarışmacıya “keikoku” (sözlü uyarı) verilir, tekrarı durumunda kademeli olarak artar.

2- Rakibin yasaklı bölgelerine vurursa. Kasıtlı vuruş olmadığı düşünüldüğü durumlarda “genten ni” verilir.

3- Kasıtlı bir şekilde yasak metotlar kullanarak rakibine vurursa, “Genten san”= Shikaku verilir.  4- Bireysel faul tekrarlandığı zaman ceza kademeli olarak devam eder.

5- Toplamda dört kez bireysel faul yapan (chui, genten ich, genten ni, genten san) yarışmacı maçtan Shikaku diskalifiye edilir.

6- Sporculardan birisi 3 defa ikaz edilip ve 30 saniye mücadele etmeden pasif olursa “Genten San” verilir.

7- Müsabaka alanı (Tatami) dışına teknik uygulamaksızın pasif bir şekilde yapılan ilk çıkışta yarışmacıya “jogai Genten İch” verilir. İkinci çıkışta yarışmacıya “Jogai Genten Ni” verilir ve ve rakibine “waza-ari” verilir. Üçüncü çıkışta yarışmacıya “Jogai Genten San” verilir ve yarışmacı ihraç edilir, rakibi maçın galibi ilan edilir.

CEZALAR

1- Rakibini kasıtlı olarak sakatlayan yarışmacı müsabakadan diskalifiye edilir ve elde etmiş olduğu tüm sonuçlar iptal edilir.

2- Mola sırasında yasaklı maddeler (Doping) kullanan ya da oksijen takviyesi yaptıran yarışmacı müsabakadan diskalifiye edilir ve elde etmiş olduğu tüm sonuçlar iptal edilir.

3- Hakemlere ve diğer görevlilere hakaret eden, kışkırtıcı sözler söyleyen, küfreden sporcu müsabakadan diskalifiye edilir ve elde etmiş olduğu tüm sonuçlar iptal edilir.  4- Hakemlere ve diğer görevlilere hakaret eden, kışkırtıcı sözler söyleyen, yalan beyanlarda bulunan ve küfreden antrenörün, temsil ettiği takım müsabakadan ihraç edilir ve elde etmiş olduğu tüm sonuçlar iptal edilir.

5- Ayrıca, bu Talimat hükümleri ile cezayı gerektiren fiil ve hareketlerde bulunanlar hakkında Federasyonumuz Disiplin ve Ceza Talimatı hükümlerine göre işlem yapılır.

MÜSABAKANIN DURDURULMASI

1- Yarışmacı sakatlandığında,

2- Orta hakem, mücbir sebeplerden dolayı elini kaldırıp müsabakanın durdurulmasını talep ederse,

3- Baş hakem, bir yanlış kararı ya da ihmali düzeltmek isterse,

4- Tatamide ya da platformda çözülmesi gereken sorunlar çıkarsa ya da halledilmesi gereken tehlikeli durumlar gerçekleşirse,

5- Müsabaka alanında oluşan problemler nedeniyle müsabaka aksıyorsa,

MÜSABAKA SÜRELERİ Federasyonca düzenlenen müsabakalarla ilgili süreler şu şekildedir:

1- Alt Minik ve Minik (Bay-Bayan) müsabaka eleme süresi 1,5 dakika, Finaller 1,5 dakika, beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma yoktur. Orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile maç sonuçlanır.

2- Yıldız (Bay-Bayan) müsabaka eleme süresi 2 dakika, Finaller 2 dakika, beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma yoktur. Orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile maç sonuçlanır.

3- Ümit ve Genç (Bay-Bayan) müsabaka eleme süresi 2 dakika, Finaller 2 dakika, Beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma 1,5 dakikadır.

4- Büyükler (Bay-Bayan) müsabaka eleme süresi 2 dakika, eşitlik durumunda 2 dakika uzatma olur eşitlik söz konusu ise kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır. Finaller 3 dakika, finallerde eşitlik söz konusu ise 2 dakika uzatma olur eşitlik devam ediyorsa kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır.

5- Veteran (35 yaş üstü açık siklet-Bay) müsabaka eleme süresi 2 dakika, elemelerde eşitlik söz konusu ise 2 dakika uzatma verilir,yine eşitlik söz konusu ie kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır. Finaller 3 dakika, finallerde eşitlik söz konusu ise kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır.

PROSEDÜR VE İTİRAZ BAŞVURUSU İÇİN YAPILMASI  GEREKENLER

1- Hakemlerin kararıyla aynı fikirde olmayan takım, yarışmanın bitiminden sonra 15 dakika içerisinde kamera görüntüsü ve 100 TL ile birlikte Kafile başkanı ya da İlin görevlendirdiği resmi antrenörü, İl faaliyetlerinde kulüp antrenörü vasıtasıyla Tertip ve İtiraz Kuruluna yazılı bir şekilde başvurusunu yapacaktır. Belirtilen süre ve bitiminden sonra eksik belge ve cep telefonu görüntüsü ile yapılan itirazlar kesinlikle kabul edilmeyecektir. İtiraz başvurusunun haklı bulunması durumunda, ücret iade edilecektir. Aksi durumda ise verilen ilk karar değiştirilmeyecek ve ücret iade edilmeyecektir. Verilen itiraz ücreti, İl faaliyetlerinde Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü hesabına, Federasyon faaliyetlerinde ise Türkiye Wushu federasyonu hesabına yatırılacaktır.

2- Bütün takımlar, Tertip ve İtiraz Kurulu tarafından verilen son kararlara bağlı kalacaktır.

3- Durumun şiddetine ve Türkiye Wushu Federasyonu kurallarına göre kararlara itaatsizlikten kaynaklanan sorunlara karşı sert önlemler alınacaktır.

MÜSABAKAYA KATILMAMA ve MÜSABAKADAN ÇEKİLME

1- Müsabaka doktoru tarafından yaralı ya da hasta olduğu tespit edilen ya da fazla kilo nedeniyle yarışmaya katılma niteliklerine sahip olmayan bir yarışmacı, yarışmaya katılma konusunda uygun olarak düşünülmeyecek ve sonraki müsabakalarda da yer almasına izin verilmeyecektir. Ancak, önceki müsabakalarda elde etmiş olduğu sonuçlar geçerli sayılacaktır.

2- Bir yarışmacıya çok büyük bir üstünlük sağlanması durumunda, bu yarışmacının antrenörü güvenlik amacıyla elini kaldırarak müsabakadan çekilme teklifinde bulunabilecektir.

3- Tartının yapılacağı zamanda olması gereken yerde bulunmayan, maçtan önce yapılan üç yoklamadan hiç birisine cevap vermeyen ya da yoklamadan hemen sonra izinsiz bir şekilde ayrılıp yarışma alanına zamanında gelmeyen yarışmacı nedensiz bir şekilde yarışmaya katılmama olarak düşünülecektir.

4- Müsabakan çekildiğini sözlü olarak bildiren takımın çekilme kararından önce sporcularının elde etmiş olduğu dereceler ve madalyalar verilir, çekilme anından sonra derece elde edebilecek konumda olsa bile dereceleri geçersiz sayılır. Müsabakadan çekilme anından itibaren 15 dakika içerisinde yazılı olarak bildirmesi gerekmektedir. Belirtilen süre içerisinde müsabakadan çekildiğini yazılı olarak beyan etmeyen takımın sözlü olarak bildirimde bulunması da takımın müsabakadan çekilmesine yeterli olacaktır. Bu gibi durumlarda İl faaliyetlerinde İl Hakem Kurulu, Ulusal faaliyetlerde ise MHK’ tarafından konu ile ilgili tutanak tutulacaktır.

GİYSİ VE KORUYUCU DONANIMLAR

Müsabakalarda sporcuların giymesi gereken elbise: Müsabıklar alt üst beyaz Budokaido (Kyokushin) elbisesi giyeceklerdir. Giysi ve koruyucu donanımlar Ek-3’de yer alan tabloda belirtilmiştir.  Müsabakalarda kategorilere göre sporcuların kullanması gereken koruyucu donanımlar

1- Alt Minik, Minik ve Yıldız (Bay-Bayan) kategorilerinde: kask, eldiven, dişlik, kaval koruyucu (çorap set kavallık), kagi, göğüs koruyucu (bayanlar) ve self guard (vücut koruyucu) kullanılacaktır.

2- Ümit ve Genç (Bay-Bayan) kategorilerinde: kask, eldiven, dişlik, kaval koruyucu (çorap set kavallık), kagi ve göğüs koruyucu (bayanlar) kullanılacaktır.

3- Büyük (Bay-Bayan) kategorilerinde: dişlik, kagi, göğüs koruyucu (bayanlar) kullanılacaktır.

4- Veteran (Bay) kategorisinde; Kask, kasık koruyucu ve Çorap Set Kavallık kullanılacaktır.

MUTLAK GALİBİYET

1- Darbe sonucu yere düşen ve beş saniyeden fazla bilinçsiz ya da ayağa kalkmasına rağmen bilinci yerinde olmayan yarışmacının rakibi maçın galibi ilan edilir.

2- Rakibi Tatamiye çıkmayan sporcu “Fusen Gachi” ile galip ilan edilir.

3- Rakibi Tatamiye çıkıp müsabakadan çekilirse sporcu “Kiken Gachi” ile galip ilan edilir.

4- Sporcu rakibinden iki Waza-Ari alırsa “Avaseta İppon” ile galip ilan edilir.

5- Yarışma esnasında “Genten Ni” alan sporcunun rakibine verilen “Waza-ari”den sonra bir “waza-ari” daha alırsa sporcu “Sogo Gachi” ile galip ilan edilir.

GALİBİNİN BELİRLENMESİ

1- Elemelerde sayı puanıyla önde olan yarışmacı raundun galibi ilan edilir.

2- Bir raunt boyunca 3 kez pasif bir şekilde teknik yapmaksızın kaçarak tatamiden çıkan sporcunun rakibi raundun galibi ilan edilir..

EŞİTLİK DURUMUNDA MÜSABAKANIN GALİBİNİN BELİRLENMESİ

1- Alt Minik ve Minik (Bay-Bayan) müsabakalarında, beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma yoktur. Orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile raundun galibi belirlenir.

2- Yıldız (Bay-Bayan) müsabakalarında, beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma yoktur. Orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile raundun galibi belirlenir.

3- Ümit ve Genç (Bay-Bayan) müsabakalarında, beraberlik durumunda ilave süre yani uzatma 1,5 dakikadır.

4- Büyükler (Bay-Bayan) müsabakalarında, elemelerde eşitlik söz konusu ise kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır. Finallerde, finallerde eşitlik söz konusu ise kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile final sonuçlanır.  5- 35 yaş üstü açık siklet (Bay) müsabaka elemelerinde eşitlik söz konusu ise 2 dakika uzatılır yine eşitlik oluşursa kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır. Finaller 3 dakika, finallerde eşitlik söz konusu ise2 dakika uzatılır,yine eşitlik devam ediyorsa kg kontrolü yapılır, kazananı belirlemek için kg farkı 3 kg veya daha fazla olması gerekir, kg farkı 3 kg altında ise 2 dakika uzatılır, yine beraberlik oluşursa orta hakem ve yan hakemlerin çoğunluk (5/3) kararı ile eleme sonuçlanır.

MAÇIN GALİBİNİN BELİRLENMESİ

1- Tek rauntlu müsabaka sisteminde raundu kazanan yarışmacı maçın galibi ilan edilir.

2- Eğer bir yarışmacı sakatlanır veya hastalanırsa ve yarışmaya devam edemeyeceği doktor tarafından onaylanırsa rakibi maçın galibi ilan edilir.

3- Rakibi tarafından faulle sakatlanan ve maça devam edemeyeceği doktor tarafından onaylanan yarışmacı maçın galibi ilan edilir ama sonraki müsabakalara katılmasına izin verilmez.

TERMİNOLOJİ

Aka : Kırmızı

Shiro : Beyaz

Chui : Resmi Uyarı

Genten Ichi : 1.Ceza  Genten Ni : 2.Ceza, Rakibe Wazaari

Genten San = Shikkaku : 3.Ceza Rakibe İppon

Encho-sen : Uzatma

Fukushin : Yan Hakem

Hajime : Başla

Hansoku : Hata

Hantei : Karar

Hantei Onegai Shimasu : Kararını Bildirmek için Hazırlan

Shushin : Orta hakem  Hikiwake : Beraberlik

Kansa : Müsabaka Baş Hakemi

Ichi – Ni – San – Shi – Go : 1-2-3-4-5

Ippon : Tam Puan

Ippon-Gachi : Tam Puanla Galip

Jogai : Yarışma alanı dışında

Meizu : Görünür değil

Kamaite : Dövüş Pozusyonu

Chakuseki : Hakemler Yerlerinizi alın

Akushu : Tokolaş Rei : Selam

Otagaini : Birbirinize

Mawatte : Dön

Keikoku : Sözlü Uyarı

Kumite : Müsabaka

Karategi : Karate elbisesi

Seiko : Başarılı

Shiai : Maç

Shikkaku : Diskalifiye

Shippai : Başarısız

Shiro / Aka no Kachi : Beyaz/Kırmızı Galip

Shomen-Ni-rei : Heyete selam

Shushin-ni rei : Orta Hakeme selam

Tameshiwari : Kırış

Waza : Teknik

Waza-Ari : Yarım Puan

Waza-Ari Awasete Ippon: İki yarımdan Tam puan

Yame : Dur

Mitomezu : Geçersiz

Zekken : Müsabık Numaraları

Shugo : Toplan (Hakemler için)

Zokko : Devam